HÍREK
Polyák: Egyszerre kell csapatot építeni, futballistákat nevelni és értékesíteni (lapszemle)
2021-04-13
A Nemzeti Sport cikkét szemlézzük.
Schön Szabolcs amerikai szerződése kapcsán a kék-fehérek sportigazgatója, Polyák Balázs a futballüzlet fontosabb részleteiről beszélt – az MTK évek óta tudatosan épít a játékosok eladására.
Egyensúly – talán ezt a legnehezebb megtalálni, mondta Polyák Balázs, az MTK Budapest sportigazgatója, amikor Schön Szabolcs távozásáról, értékesítéséről kapcsolatban a kék-fehérek játékospolitikájáról beszélgettünk.
Az apropót a tehetséges labdarúgó Dallashoz szerződése adta, amellett, hogy jól működő NB I-es csapatban futballozott, amely évről évre értékesít játékosokat, hogy a bevételből újabb és újabb fiatalokat keressen, szerezzen, neveljen, hogy aztán belőlük is kurrens áru legyen a futballistapiacon.
,,Egyszerre kell csapatot építeni, játékosokat nevelni és értékesíteni – mondta a 38 éves sportvezető. – Amikor Schön Szabolcsot először megkerestem, azt mondtam neki, ne gondoljon szívtelennek, de azért szeretném, hogy az MTK-ba jöjjön, hogy itt jól játsszon és eladjuk. Megkapod a lehetőséget és a bizalmat, ha élsz vele a pályán, közösen sikeresek leszünk.”
Az egyensúly itt lesz fontos: a meghatározó labdarúgók elengedése nem lehet kizárólag a bevétel függvénye, egy-egy játékos távozásával a csapat nem gyengülhet meg túlságosan. A mai korban az NB I-es kluboknak stabil működési hátteret biztosít a sportbarát kormányzat, ám az MTK-nál úgy gondolják, saját bevételt is generálni kell a nyugodt működéshez. A közelmúltban Gera Dániel és Katona Máté átigazolása keltette fel a szurkolók érdeklődését, mindketten a Ferencváros játékosai lettek (az Üllői útról közben Varga Roland érkezett). Adódik a kérdés: a bevételek jól hangzanak, de a klubnak a játékos pénzbe kerül az értékesítés előtt.
„Valóban, ám azt az összeget valakinek kifizetnénk – mondta erre Polyák Balázs. – A kerettagok fizetést kapnak, de az a kérdés, olyan labdarúgót dotál-e a klub, akiből lehet bevétele, vagy olyat, akiből nem, mert nem piacképes, vagy mert lejár a szerződése, és ezért ingyen távozhat. A pénzért eladott játékosoknál így nem releváns szempont, hogy előtte a klubnak kiadást jelent a fizetésük, mert azt biztosan elköltöttük volna valakire.”
A cikkünk keretes anyagában közölt vételárak üzleti titoknak minősülnek, de amikor a sportigazgatót több futballal foglalkozó oldal adatával, nem hivatalos információval szembesítettük, azt felelte, az általunk közölt összegek nem járnak messze a valóságtól. Örök kérdés: hogyan, mikor lehet vagy kell eladni egy magyar játékost?
„Üzleti sikeresség oldaláról megközelítve nem a magyar, hanem a fiatal játékos a legfontosabb szempont – felelte a futballvezető. – Éppen ezért légiósok szerződtetésénél is fontos a további értékesítés lehetősége. Az MTK jelenleg alapvetően eladó klub, ami nem jelenti azt, hogy ne fektetnénk pénzt játékosokba, de vigyázunk az egyensúlyra. A klasszikus válasz a felvetésre: akkor kell eladni, amikor lehet, nem pedig amikor mi szeretnénk.”
A sportigazgató hozzátette, mindez része a klubfilozófiának. A következő generáció képviselőinek, a tehetséges gyerekek szüleinek – legyenek akár magyarok, akár külföldiek – bizonyítani tudják: az MTK-ban hamar megkaphatja a játéklehetőséget, aki arra érdemes, és ha valaki jó teljesít, van esélye feljebb lépni, akkor a klub törekszik a megegyezésre – a kékek senkit sem akarnak magukhoz láncolni, a bevételnövekedést a folyamatos rotáció eredményezheti. Az MTK keretében ma is több húszéves vagy annál is fiatalabb kerettag játszik, őket sokszor az NB II-be kölcsönözték ki erősödni, és ha a visszatérést követően az élvonalban is helytállnak, folytathatják az útjukat.
„Kiszemelt játékosaink előtt is jó ajánlólevél, ha látják, olyan klubba kerülhetnek, ahonnan a karrierjük felfelé ívelhet – magyarázta Polyák Balázs. – A klub mindig partnerként kezeli a játékosait, ezzel is próbáljuk vonzóvá tenni magunkat. Sokan azt gondolják, az ilyen volumenű játékoseladás az NB I-ben úgy működik, hogy a sportigazgató kiül a lelátóra más klubok vezetőivel, majd a záporozó ajánlatok közül kiválasztja a legjobbat. A valóságban egy-egy kiemelt transzfer sokszor hónapok, évek munkája, kapcsolatépítés sportigazgatókkal, menedzserekkel, klubvezetőkkel. A piacon folyamatosan jelen kell lenni, néha fájdalmas elengedni a legjobbakat, más oldalról megközelítve hosszabb távon a pozíciód erősíti, ha több százezer euróért, akár egymillió euró felett is sikerült értékesíteni. Ezek pedig hatnak egymásra, mert más egy tárgyalás, ha a legnagyobb összegű eladása a klubnak előtte százezer euró volt és egész más, ha másfél millió euró.”
Manapság ez nagy szó: a legnagyobb sztárcsapatok, Európa húsz legnagyobb, leggazdagabb klubja sokszor hajmeresztő összeget fizet a világ legjobbjaiért, de a kontinens futballegyesületeinek kilencven százaléka átlagosan százezer euróért tud vagy hajlandó vásárolni – de inkább ingyen szeretne mindenki értékes portékát találni.
A kérdés persze az, hogyan, kikkel lehet megtalálni azt a bizonyos egyensúlyt.
TIZENEGY JÁTÉKOS, JELENTŐS BEVÉTEL – 2017 ÓTA
Az elmúlt években az MTK Budapest bevételei a játékosok értékesítéséből. (A jelzett transzferárak nem hivatalosak, a szerződésekben elérhető bónuszokat nem tartalmazzák. Információink szerint az MTK Budapest az elmúlt három évben körülbelül ilyen bevételekre tehetett szert. Az összegek euróban értendőek, az 50 000 euró alatti eladások, valamint kölcsönadásokat nem tüntettük fel.)
Forrás: Nemzeti Sport